Овочі, які б мали з настанням оселі дешевшати, вперше за історію продавців продовжують набирати в ціні. Національний банк України прогнозує інфляцію до кінця року на понад 30%.
Це означає, що все, що ми звикли купувати в магазинах здорожчає в середньому на третину.
На продуктових ринках про інфляцію говорять усі – і покупці, і продавці, бо що ціни б’ють по кишені, то бачать усі. Раніше на овочі-фрукти вистачало і двохсот гривень, сьогодні і півтисячі мало. Найскладніший період вже позаду, кажуть у Міністерстві економіки.
«Липень і серпень – інфляція уповільнюється. Відповідно ця хороша новина і для підприємств і для споживачів. Оскільки ціни стабілізуються і життя економічне потроху приходить до норми», – переконує перший заступник Міністра економіки України Денис Кудін.
Кілька чинників, які включає в себе продуктова інфляція? Перший – обмінний курс . «На імпортні товари найбільше впливає курс долара. Коли Національний банк України зробив кероване послаблення курсу гривні по відношенню до долара, то там був навіть, ну таке дослідження, Національного банку, що на 25% от падіння курсу гривні до долара, воно вплине на інфляцію, десь на рівні 2-3 відсотки. В середньому на рік», – доповнює доктор економічних наук Василь Фурман.
Одночасно із курсом гривні до долара, зросла, приміром, і вартість бананів.
«Якщо вони минулого року коштували в межах 50 гривень за кілограм, то сьогодні 70 і ми можемо визначити, що якраз безпосередньо наскільки обезцінилась гривня – так і подорожчали імпортні продукти», – каже голова асоціації українських банків Андрій Дубас.
Продукти, які вирощують в Україні, теж дорожчають, але не через стрибки долара. Українська націнка включає – вартість палива, яке використовують для доставки, та вартість мінеральних добрив. Борошно, яке коштувало минулоріч 18 гривень, а сьогодні продають по 25 за кілограм. Або цукор, який з 28 гривень зріс до 36.
«І цукор, і борошно – це товари, які виробляються в Україні, в них є складова подорожчання і впливу, оскільки транспорт, витрати на логістику, подорожчання палива, вплинули на це, але не настільки, як безпосередньо імпортні товари», – додає Андрій Дубас.
Є і окремі випадки – всім відома соледарська “Артемсіль” через бойові дії зникла з полиць, а турецька значно дорожча. Або соняшникова олія, яка загалом дорожчає вже кілька років і це загальносвітова тенденція. Інша аномалія, яку спостерігають на ринках та у рітейлі – це несезонні коливання цін. Д
еякі овочі навіть попри початок осені продовжують дорожчати, каже Олег, який багато років продає перець та баклажани з Одещини. «Цей перець два роки тому коштував 15-14 гривень. А восени дешевшав до 10-12-ти. А зараз піднімається і піднімається», – каже продавець Вадим. Окрім цін на пальне та курсу долара, на здорожчання продуктового кошика добряче вплинула паніка, кажуть економісти. Порожні полиці магазинів навесні – це був суто людський фактор.
Але у Мініекономіки прогнозують, для паніки приводів вже не буде. «Тобто ми з вами уже відчули це подорожчання, відповідно подальших значних стрибків цін ми не прогнозуємо», – кажуть в міністерстві.