Розширення вулиці Весніна – одна з найскандальніших реконструкцій у Харкові за останні роки. Активісти, експерти, місцеві мешканці були проти прибирання трамваю з цієї вулиці та Журавльовського узвозу. В той час як активні бойові дії точилися поряд з містом, чиновники знищували трамвайний маршрут, який поєднував спальний район з центром. Війна дозволила владі не зважати на думку громадськості, повністю прибрати трамвай з вулиці та розширити дорогу, завдяки сумнівним з точки зору закону рішенням.
Як факт: під час війни влада освоїла через улюбленого підрядника понад 200 мільйонів гривень на спірний щодо доцільності проєкт, не чекаючи створення нового генплану.
Вперше про розширення проїжджої частини вулиці Весніна та Журавлівського узвозу харківська влада, в особі Ігоря Терехова, заговорила в січні-лютому 2021 року.
“Ми повністю розширюватимемо дорогу від Сумської до Весніна, включаючи трамвайні колії. Спуск Весніна ми розширюватимемо, щоб не створювати вузьке горлишко. Якщо ми хочемо, щоб Харків був успішним містом, що динамічно розвивається, ми повинні прокладати саме такі магістралі, щоб люди могли зручно добиратися до центральної частини міста і назад. Саме тому було прийнято рішення про розширення спуску Весніна. Нелегкий проект. Але ми його зробимо”, – розповів тоді Ігор Терехов.
Буквально, відразу після прес-конференції Терехова, було замовлено розробку проєктів на розширення проїжджої частини по вулиці Весніна та Журавлівському узвозу загальною вартістю в 4,5 млн грн.
Через Журавлівський узвіз та вулицю Весніна прямував 26 маршрут трамваю, що зв’язував віддалений Індустріальний район міста, проходячи через більшу частину Салтівки, та парк Горького. Це був найдовший трамвайний маршрут – близко 50-ти кілометрів, який на більшості своєї ділянки мав окрему для трамваю лінію. Цей маршрут не дублюється метро.
Тож дістатися ним іншого району виходило швидше, ніж добиратися до метро, робити одну чи дві пересадки на маршрутку або тролейбус.
Після того, як пішла мова, що на Весніна зроблять реверсивний рух трамваю, харків’яни почали побоюватись, що збільшаться інтервали (до 24 лютого 2022 року – інтервал був вранці-вдень – 15-20 хвилин, ввечері – 30-40 хвилин).
Але міськрада продовжувала стояти на своєму. В червні 2021 року заступник Харківського міського голови з питань інфраструктури міста Євген Водовозов, повідомив, що плани влада змінювати не буде.
Громадські активісти, експерти, науковці, які виступали проти розширення вулиці, в цей час створюють ініціативну групу “За збереження трамваю на Весніна”, яку очолив Павло Храмов.
Як згадує Храмов, він дізнався у лютому 2021 року, що міська влада збирається розв’язувати проблему з заторами на Весніна за кошт демонтажу однієї трамвайної колії. Через місяць після цього Павлу надіслали випадково злиті фото проєкту розширення Весніна, які давали більше приголомшливих деталей.
Якби не рендери проєкту, то як каже Павло, ініціативна група б не почала таку розгорнуту боротьбу на ранніх етапах.
Спочатку було просто обговорення у соціальних мережах. Було багато дискусій про ефективність рішення, транспорт, світові практики тощо. Влітку 2021 року вже була сформована спільнота тих, хто готовий був спілкуватися з міською владою та пропонувати альтернативні рішення.
В ініціативну групу на цьому етапі входив сам Павло, депутат міськради Дмитро Булах, активіст партії “Демократична сокира” Олексій Свід, магістр по транспорту Артем Сосіпатров та ще декілька профільних експертів, які забажали допомагати непублічно.
За словами Храмова, у ініціативної групи було два головних результати. Перше — архітектори зробили альтернативний ескізний проєкт, на якому завдяки перенесенню лінії електропередач можна було виграти трохи місця та задовольнити потреби автівок та трамвая.
На думку Павла Храмова, Євгеній Водовозов не шукав ніякого діалогу з ініціативною групою, наводячи сотні причин, чому міська влада не буде розглядати ніякі альтернативи.
Більш детальна інформація: Харківський антикорупційний центр
Підписуйтесь на Telegram-канал “Новини АТН”